blog

Henri Cartier-Bresson on color photography

ENGLISH: Henri Cartier-Bresson held a very strong opinion on color photography. This is an excerpt from a 1971 interview: 

Q: How do you feel about color photography?

A: It’s disgusting. I hate it! I’ve done it only when I’ve been to countries where it was difficult to go and they said, “If you don’t do color, we can’t use your things.” So it was a compromise, but I did it badly because I don’t believe in it. The reason is that you have been shooting what you see. But then there are the printing inks and all sorts of different things over which you have no control whatsoever. There is all the interference of heaps of people, and what has it got to do with true color?

What's my take on the issue? Well, I prefer black and white photography, especially when it comes to street photography. It gives more room to one's imagination. Someone once said that black and white photography is more like reading the book than seeing the movie. That sums it up very well. When we read a book we need to use our imagination, we create visual representations. In contrast, when we watch a movie everything is given to us; there is less scope for imagination. Additionally, black and white photography help us focus on what's really important: composition and lighting. 

PORTUGUÊS: Acima se encontra um trecho de uma entrevista concedida pelo fotógrafo francês Henri Cartier-Bresson em 1971. Ao ser perguntado sobre o que achava da fotografia em cores ele respondeu: "Nojenta." Eu não mantenho uma opinião tão forte, mas confesso minha preferência por fotografia em preto e branco, especialmente no que se refere a fotografia de rua. Algém certa vez disse que fotografia em preto e branco é mais como ler o livro do que como assistir ao filme. Isso resume bem o que penso. Quando lemos um livro precisamos usar intensivamente nossa imaginação, precisamos criar representações visuais. Em contraste, no filme todo o aspecto visual nos é dado; há menos espaço para o uso da imaginação. Adicionalmente, a fotografia em preto e branco concentra nossa atenção nos aspectos mais fundamentais, quais sejam: composição e uso da luz.